
A lawyer by training, Lau Joon-Nie spent 15 
years in broadcast television as a reporter, 
interactive producer, current affairs producer 
and editor at Mediacorp’s Channel News 
Asia and its predecessors SBC News and 
TCS News. She now heads Newsplex Asia, a 
convergent training newsroom and media lab 
at the Nanyang Technological University.

Lau Joon-Nie charts the rise of 
Singaporean television from the first test 
transmissions to the advent of foreign 
competition posed by the arrival of cable.

mMention Growing Up to any 30-something 
Singapore TV fan and watch his or her face 
light up with a wistful look of nostalgia. Sin-
gapore’s longest-running English language 
drama series – which debuted in 1996 and 
ended its run in 20011 – ran for six seasons, 
detailing the ups and downs of the fictional 
Tay family who lived through the 1960s to 
the 80s. Viewers lapped up the meticulously 
recreated scenes of yesteryear with its retro 
outfits and hairstyles, and carefully curated 
furniture, cash registers, telephones, radio 
and TV sets, and other such miscellany of 
the period.

By coincidence, the Tay family grew 
up in an era when television first made its 
foray into Singapore. 15 February 1963 was 
a momentous day for TV in Singapore when 
the government started a pilot service, fol-
lowing a feasibility study in the 1950s2 and 
a series of test transmissions before the 
official launch. “Tonight might well mark 
the start of a social and cultural revolution 
in our lives,” said then Minister for Culture 
S. Rajaratnam, the first person to appear 
on national TV when he launched Television 
Singapura at the Victoria Memorial Hall. 

Outside, thousands had gathered in 
anticipation to watch the first black-and-
white TV images come to life on a few dozen 
TV sets placed around Empress Place for 
the occasion. The first programme aired at 
exactly 6.05 pm was a 15-minute documen-
tary, TV Looks at Singapore, introducing the 
concept of television and its impact on the 
lives of Singaporeans. This was followed by 
two cartoon clips, news in English, a comedy 
skit and a variety show titled Rampaian 

Malaysia (“Malaysian Mixture”). Transmis-
sion ended at 7.40 pm.3

At the time of the launch in 1963, just 
8 percent of households owned a TV set.4 For 
those without one, 50 public viewing points 
were set up across the island, at places such 
as community centres. Within six months, 
the Channel 5 broadcasts in English and 
Malay increased from a weekly one-hour 
programme to five hours a day on week-
days and 10 hours a day over the weekend. 
Channel 8 was launched in November that 
same year with programmes in Mandarin 
and Tamil. By 1965, all programming was 
handled by Radio and Television Singapore 
(RTS), under the Department of Broadcasting 
of the Ministry of Culture.

Colour Comes to Singapore

Singaporeans were ecstatic to be among 
the first in Southeast Asia to enjoy colour 
broadcasts in mid-1974, snapping up home 
colour TV sets during the first 10 weeks of its 
launch. Not all programming was available 
in colour though. Newscasts only went full 
colour during phase two of the roll-out in 
November that year. Colour TV sets soon 
replaced black-and-white ones at the 

(Facing page) “Tonight might well mark the start of a social and cultural revolution in our lives,” said then 
Minister for Culture S. Rajaratnam, the first person to appear on national TV when he launched Television 
Singapura at the Victoria Memorial Hall on 15 February 1963. Ministry of Information and the Arts Collection, 
courtesy of National Archives of Singapore.
(Below) Growing Up was Singapore’s longest-running English drama series and lasted six seasons from 
1996 to 2001. Courtesy of Mediacorp Pte Ltd.

3332

Vol. 12  /  Issue 01  /   FeatureBIBLIOASIA   APR – JUN 2016



community centres, the five-year roll-out 
costing S$8 million.

By the mid-1970s, entertainment 
accounted for about 74 percent of the con-
tent broadcast across RTS’ combined pro-
gramme schedules, with drama forming the 
bulk, followed by variety shows. Most content 
– about 60 percent – was imported, mainly 
from North America. Older viewers will 
fondly recall popular detective shows such 
as Hawaii Five-O, Toma and Mannix. Soon 
enough, the influx of imported programmes, 
particularly crime dramas, was blamed for 
the rise in violence and delinquency among 
Singapore’s youth. 

The authorities drew this spurious 
conclusion based on figures from agen-
cies such as the Prisons Department and 
Reformative Training Centre. This led to the 
scheduling of several violence-free days 
of programming. Mondays, Tuesdays and 
Fridays saw dramas such as The Six Million 
Dollar Man, I Love Lucy and The Waltons 
taking up prime time slots. Unbeknownst 
to Singaporeans, they were watching fewer 
American police and detective shows than 
their counterparts in Southeast Asia, even 
as US shows remained the most affordable 
to buy. Television Singapore had a US$1.2 
million a year acquisition budget in the mid-
70s to buy content from overseas.5

For the remaining 40 percent of  content 
that was produced locally, the Chinese 
Variety Show and Malay Pesta Pop proved 
to be hits. There were also Singaporean 
family magazine shows featuring everything 
from personality profiles to flower arrange-
ment demonstrations. Without the pressing 
bottomline concerns that plague corporate 
broadcasters today, officials had the luxury 

of ignoring the game-and-quiz show format, 
preferring to maintain a low commercial 
profile instead.

When it came to factual content, RTS 
had a central production arm for civics 
and international affairs programmes. 
It produced radio and TV current affairs 
programmes such as talks, interviews, 
discussions and documentaries that were 
aired during prime time.

Greater Autonomy

However, bigger changes were afoot. On 
1 February 1980, RTS was restructured 
into a statutory board called the Singapore 
Broadcasting Corporation (SBC). This would 
free RTS from governmental administrative 
and budgetary constraints that hampered 
it from upgrading its production facilities 
and skills pool. With its newfound flexibility 
in hiring and procurement, SBC increased 
its staff strength from 1,335 to 1,648 and 
spent S$8.6 million on new infrastructure 
and technology in its first year, including a 
new radio transmission tower at Bukit Batok 
and electronic news gathering equipment.6 

Then Acting Minister for Culture Ong 
Teng Cheong said in a newspaper interview 
that the idea of a semi-government radio 
and TV station was first mentioned in 1966, 
“but because of manpower resources and 
other more urgent requirements in other 
sectors of the country, it dragged on for so 
long.” While SBC was formed to liberate the 
old RTS from the bureaucratic shackles that 
had long impeded its development, the new 
entity would continue playing an important 
role in nation-building and communicating 
government policies and objectives. Ong 

was appointed chairman of SBC, with the 
government categorically stating that it 
would “retain control over the policy of 
the corporation in the public interest” to 
ensure that air time for minorities would 
not be reduced.7 There was some loosen-
ing of control, however, when changes 
were made to reduce the amount of public 
service broadcasting and messaging SBC 
would have to carry. These programming 
changes enabled more advertisements to be 
sold, raising revenue rapidly and laying the 
groundwork for subsequent privatisation.

The changes also paved the way for 
more local programmes. In 1984, SBC 
launched a third free-to-air channel, SBC 12, 
to meet the need for more Malay and Tamil 
programming, children’s content, and foster 
an appreciation for arts and culture. Much 
of the children’s and minority programming 
was produced by SBC. In 1994, the Media 
Development Authority (MDA) began award-
ing grants to production houses to increase 
the number of hours of locally made public 
service broadcasting and grow the media 
industry.8 Funding came from the manda-
tory radio and TV licence fee paid by every 
household and vehicle owner. When this 
fee was abolished in 2011, the government 
maintained its commitment to funding such 
content, and this has in fact increased since.9

Turning Point

By the early 1990s, moves were underway 
to prepare the broadcast industry for the 
inevitable influx of foreign competition. 
While the government would not budge on 
allowing residential households to own TV 
satellite dishes,10 it did, however, permit SBC 
to launch the country’s first pay TV channel, 
NewsVision. This was done through the 
creation of Singapore Cable Vision (SCV), a 
65:35 percent tie-up with Temasek Holdings-
owned Singapore International Media and 
SBC in 1991.11 

NewsVision began transmission 
on 2 April 1992, providing 24-hour news 
mainly from CNN, with some newscasts 
from Independent Television News and 
SBC’s 9 pm bulletin. This broke SBC’s 
local monopoly over TV news and for the 
first time, the public had access to foreign 
news broadcasts on local TV. Two other 
subscription channels, MovieVision and 
VarietyVision, were launched on 1 June 
1992. All three channels were transmitted 
on the Ultra High Frequency (UHF) band, 

which was not ideal given that 80 percent 
of the population lived in high-rise build-
ings, affecting signal reception.12 Viewers 
also did not warm up to the high monthly 
subscription costs.

The launch of these early pay TV chan-
nels proved unnecessary when in the same 
year, the government announced the nation-
wide cable TV roll-out as part of a wider 
plan to wire Singapore for the Information 
Age. SCV won the bid to build the hybrid-
fibre coaxial network and in a nod to its 
massive cabling effort, it was granted the 
right to be the exclusive provider of pay TV 
services until June 2002.13 In June 1995, SCV 
launched its cable TV pilot in 10 public hous-
ing blocks in Tampines, offering subscribers 
an unprecedented broadcast buffet of over 
25 channels. Non-subscribers could receive 
their regular free-to-air channels by simply 
plugging their TV sets into the cable points 
in their homes and not be at the mercy of 
the weather for clear TV reception. Today, 
this is how we watch free-to-air content 
now that all local channels are fully digital.

Local Drama and Sitcoms Take Off

In the year before SCV launched its cable 
TV pilot project, a major restructuring of 
the local broadcast industry took place. 
In 1994, SBC was corporatised to form 
Singapore International Media (SIM), the 
parent company of Television Corporation 
of Singapore (TCS), Singapore Television 

12 (STV12) and Radio Corporation of Singa-
pore (RCS). These newly created corporate 
structures gave the respective entities 
greater autonomy and flexibility in making 
strategic business decisions. Both Channel 
5 and Channel 8 started 24-hour transmis-
sion in 1995, and STV12 was revamped that 
year into two channels: Prime 12 for Malay 
and Tamil programming, and Premiere 
12 for arts, documentaries and children’s 
programmes. Singapore now had four TV 
channels. Local production flourished dur-
ing this time. Between 1994 and 1995, local 
output increased by 60 percent, with the 
Mandarin Channel 8 producing an average 
of 600 hours of sitcoms, dramas and variety 
shows each year, thus making TCS one of the 
most prolific stations in the world.14

Chinese drama production in Singapore 
began in earnest in 1983 with the setting up 
of SBC’s Chinese Drama Division, result-
ing in hundreds of serials since. What is 
officially regarded as the first locally pro-
duced Mandarin drama, the 50-minute long  
The Seletar Robbery, was actually filmed a 
year earlier.15 When the 1979 Broadcasting 
Act limited the amount of foreign program-
ming allowed on TV, SBC was spurred to 
nurture its own team of actors, directors and 
scriptwriters. Specialists from Hong Kong 
and Taiwan were recruited to work and train 
the local staff. The Chinese Drama Division’s 
first major success was The Awakening  
(雾锁南洋) in 1984, a highly popular series 
about the toils and troubles of Singapore’s 

early Chinese immigrants in the 19th century. 
Indeed, local dramas became such a staple 
that by 1987, they were telecast five nights 
a week on Channel 8.16 SBC also developed 
an overseas market for its dramas, sell-
ing them to broadcasters and home video 
distributors regionally. This has become so 
successful that, today, thousands of hours 
of content are sold to partners in Australia, 
China, Indonesia, Malaysia, the Philippines, 
Taiwan, Thailand and Vietnam, in the process 
increasing the profile and popularity of our 
home-grown stars.17 

English-language dramas in Singapore 
had a rockier start. The English Drama 
Division was set up in the early 1990s and 
produced its first series, Masters of the 
Sea (1994) with the help of Joanne Brough, 
a former executive producer of the hit 
American soap operas Dallas and Falcon 
Crest, and a team of foreign writers.18 How-
ever, local viewers were unable to relate to 
the tumultuous tale of a wealthy Chinese 
shipping family and decried it for its lack 
of authenticity and local actors who spoke 
with fake British and American accents.

Eventually, producers struck the right 
chord with viewers with Under One Roof 
(1994), about “Singapore’s funniest fam-
ily” living in a public housing estate in the 
middle-class suburb of Bishan. Under One 
Roof ran for nine years and remains one of 
TCS’ greatest commercial successes, gar-
nering multiple wins at the Asian Television 
Awards over its seasons.19

Then Minister for Culture Jek Yeun Thong tours the 
colour television studios at Radio and Television 
Singapore in 1974. Ministry of Information and 
the Arts Collection, courtesy of National Archives 
of Singapore.

(Left) Under One Roof, about “Singapore’s funniest family” living in a public 
housing estate in the middle-class suburb of Bishan, ran for nine years and 
remains one of TCS’ greatest commercial successes, garnering multiple wins 
at the Asian Television Awards over its seasons. Courtesy of Mediacorp Pte Ltd.
(Below) SBC’s Chinese Drama Division’s first major success was The Awakening  
(雾锁南洋) in 1984, a highly popular series about the toils and troubles of 
Singapore’s early Chinese immigrants in the 19th century. Courtesy of Mediacorp 
Pte Ltd.

3534

Vol. 12  /  Issue 01  /   FeatureBIBLIOASIA   APR – JUN 2016



In 1996, TCS struck gold again with 
Growing Up, which “was praised for its 
convincing performances, high-quality 
scriptwriting and credible depiction of 
Singapore in the formative post-separation 
years.”20 Buoyed by its success, the English 
Drama Division went on to tackle modern- 
day themes, churning out a series of shows 
around corporate and “dot.com” lifestyles 
such as Three Rooms (1997), VR Man (1998) 
and Spin (1999). These, however, gave way 
to local sitcoms as audiences sought relief 
from the Asian financial crisis in the late 
1990s. Phua Chu Kang (1997) rode on this 
wave, cheering up audiences with its delight-
fully subversive storylines that appeared 
to go against the grain of governmental 
exhortations, e.g. to speak good English, 
have (more) children, and work hard.21 
Audiences embraced the loveable Singlish-
speaking contractor, Phua Chu Kang – “the 
best in Singapore, JB and some say Batam” 
– and his dysfunctional family members 
for 10 years, making the show Singapore’s 
longest-running English-language sitcom.

Making News

With Singapore-made dramas already 
making forays into other parts of Asia, it 
was only a matter a time before a dedi-
cated news channel would be set up. In 
March 1999, the English-language Channel 
NewsAsia (CNA) was launched, initially for 
a Singapore-only audience. Its international 
feed began in September 2000. Then Min-
ister for Information and the Arts George 
Yeo hailed the launch at a time of economic 

crisis as a “bold move”. He said that CNA 
would “help meet a growing demand for 
news in real-time presented from an Asian 
viewpoint” and that it would “supplement 
other international news channels and 
help make Singapore a business centre 
and a media hub.”22 Today, CNA, which 
broadcasts primarily out of Singapore, has 
correspondents in over a dozen Asian cities 
and major Western capitals and is watched 
in over 25 territories across the world.23

In June 1999, TCS’ parent holding 
company, Singapore International Media, 
underwent a name change to Media Cor-
poration of Singapore (MCS) or Mediacorp 
Singapore. This paved the way for a subse-
quent restructuring of Mediacorp just three 
weeks later. Seven strategic business units 
were formed for TV channel management 
with TCS (running Channels 5, 8 and tak-
ing on sports programmes from STV12), 
public service broadcasting (STV12), radio 
(Mediacorp Radio), TV film production and 
distribution (Mediacorp Studios and Rain-
tree Pictures), news and current affairs 
(Mediacorp News), print (Mediacorp Press) 
and multimedia (Mediacorp Interactive). In 
2001, TCS was renamed Mediacorp TV and 
STV12 took on the name Mediacorp TV12.24

Media Wars

These name changes were far from just 
cosmetic; they were to prepare Media-
corp’s business units for the onslaught 
of competition to come. Then Minister for 
Information and the Arts Lee Yock Suan 
(who succeeded George Yeo as minister in 

1999) hinted at the possibility in Parliament 
in March 2000 and by June, announced a 
measured Singapore-style approach to 
media liberalisation. Lee said the loosening 
up would be done gradually, through the 
introduction of “controlled competition”.25

What this meant was that Singapore 
Press Holdings (SPH) would be issued 
broadcast licences for radio and TV, while 
Mediacorp would be allowed to operate a 
newspaper. The announcement sparked off a 
frenzy within both local media giants. Almost 
overnight, in a bid to outdo each other, staff 
members were poached, new newsrooms 
were built, haggling over content licensing 
deals began and advertising rates were 
drastically slashed. The fallout was brutal. 
By the end of four years, the two companies 
had racked up losses totalling over S$200 
million. By September 2004, they declared 
a truce, and in fact, a merger. Mediacorp 
CEO, Ernest Wong, summed it up by saying: 
“We are married.” The government denied it 
had directed the companies to do so, saying 
the commercial entities were answerable to 
their shareholders.26

It was not all doom and gloom however. 
The four years of controlled competition 
spurred both companies to think more 
strategically and produce better content. 
Mediacorp pre-emptively locked SPH out 
from bidding for popular Hollywood shows by 
aggressively securing the rights for eight of 
the 10 top American series for its TV station 
SPH MediaWorks – the remaining two, Sex 
and the City and Will and Grace would not 
have been allowed on air due to censorship 
regulations.27 MediaWorks created the hit 

(Below) Audiences embraced the loveable Singlish-speaking contractor, Phua Chu Kang – “the best in Singapore, JB and some say Batam” – and his dysfunctional 
family members for 10 years, making the show Singapore’s longest-running English-language sitcom. Courtesy of Mediacorp Pte Ltd.
(Below right) The Little Nyonya topped ratings on Malaysia’s ntv7 and Astro’s AEC cable channel, even surpassing viewership for popular Hong Kong dramas in 
Malaysia. Courtesy of Mediacorp Pte Ltd.

Timeline of 
Television

1956
Preparations 
begin for TV 
with feasibility 
study and test 
transmissions.

1983
SBC’s Chinese 
Drama Division 
is set up.

1984
SBC 12 is launched to provide 
more Malay, Tamil and children’s 
programming, and arts and 
cultural programmes.

1991
Singapore Cable Vision (SCV), a joint 
venture between SBC and Singapore 
International Media (SIM), is set up.

1992
Cable TV is rolled out. SCV builds 
$600-million hybrid-fibre network 
and is appointed exclusive pay-TV 
provider for 10 years.

1995
STV12 revamped into Prime 12 
and Premiere 12. Channels 5 and 
8 begin 24-hour transmission.
SCV launches cable TV pilot 
project in Tampines, offering 
over 25 channels.

1997
40 channels 
available island-
wide on SCV.

1999
Channel NewsAsia is 
launched. SIM renamed Media 
Corporation of Singapore 
(Mediacorp Singapore).

Jan 1964
First 
commercials 
debut on 
Channel 5.

1965
Broadcasting comes 
under Radio and Television 
Singapore (RTS). 

1966
PM Lee Kuan Yew 
opens the TV Centre on 
Caldecott Hill.

Feb 1963
Television Singapura is launched 
with a weekly hour-long 
programme on Channel 5. Within 
six months, this goes up to 5 hours 
on weekdays, and 10 hours on 
weekends in English and Malay.
Nov 1963
Channel 8 is launched with 
Mandarin and Tamil programming.

1974
Colour TV 
broadcasts begin.

1979
Singapore Broadcasting 
Act is passed to give 
RTS more autonomy.

1980
RTS is restructured 
as Singapore 
Broadcasting 
Corporation (SBC).

1994
Corporatisation of SBC into Television 
Corporation of Singapore (TCS), Radio 
Corporation of Singapore (RCS) and Singapore 
Television 12 (STV12).

2000
Singapore Press Holdings receives 
licence for two TV channels 
(TVWorks and Channel U) and 
launches SPH MediaWorks.
Prime 12 and Premiere 12 channel 
restructured as Suria (Malay 
programmes) and Central (Tamil, 
arts and children’s programmes).

2001
SPH’s TVWorks channel is 
renamed Channel i. STV12 
becomes Mediacorp TV12 and 
TCS is renamed Mediacorp TV.

2007
StarHub 
Cable Vision is 
rebranded as 
StarHub TV.

2008
Central splits into 
Vasantham (Tamil 
programmes) and okto 
(children’s, arts and 
sports programmes).

2010
Mediacorp and Microsoft launch xinmsn, offering 
free video-on-demand from Mediacorp’s archives, 
“catch-up” TV from the previous night’s telecasts, 
and Microsoft Network’s entertainment and sports 
news feeds.

2011
Mediacorp and StarHub launch 8 
On-Demand (StarHub TV Channel 116) 
offering Channel 8 productions before 
they are aired on free-to-air TV and 
access to video archives.

2013
Mediacorp launches Toggle, 
a personal entertainment 
service on the Internet.

2015
StarHub launches Internet Protocol Television (IPTV) service which uses the 
high-speed Next Generation Nationwide Broadband Network.
PM Lee Hsien Loong opens Mediacorp’s new campus, Mediapolis@one-north, 
marking the start of a nine-month move from Caldecott Broadcast Centre.

2002
SCV merges with StarHub to 
form StarHub Cable Vision.

2005
Over 90 percent 
of households 
receive free-to-air 
programming via cable.

3736

Vol. 12  /  Issue 01  /   FeatureBIBLIOASIA   APR – JUN 2016



Collecting the 
Scattered Remains
The Raffles Library and Museum

Gracie Lee charts the history of the 
Raffles Library – precursor of the 
National Library – and its enigmatically 
named “Q” Collection.

t
“The Raffles Library and Museum... is well worth a visit, for the 
Library is one of the largest and most comprehensive in the 
East, and the Museum, which is daily enriched by zoological, 
mineralogical, ethnological and archaeological collections from 
the Peninsula and the Archipelago, promises to be, in time, one 
of the finest exhibitions of its kind in Asia.”1

– George Murray Reith in Handbook to Singapore (1892)

The National Library began life in 1837 
as a school library of the Singapore 
Free School (precursor of the Raffles 
Institution). The idea of a library was first 
conceived in 1819 when Stamford Raffles 
drew up his vision of a native college that 
would educate the sons of the Malay elite 
and employees of the East India Company. 
Part of his plan was a library that would 
“… collect the scattered literature and 
traditions of the country, with whatever 
may illustrate their laws and customs.”

Raffles believed that “by collecting 
the scattered remains of the literature of 
these countries, by calling forth the liter-
ary spirit of the people and awakening its 
dormant energies…will our stations not 
only become the centres of commerce 
and its luxuries, but of refinement and 
the liberal arts.”2

Gracie Lee is a Senior Librarian with the 
National Library of Singapore. She works with 
the rare collections, and her research areas 
are in colonial administration and Singapore’s 
publishing history.

Notes
1  All six seasons of Growing Up are available for 

viewing on Mediacorp’s online Toggle platform. 
2  National Library Board. (2014, December 23). 

Singapore’s first television station. Retrieved from 
Singapore Infopedia.

3  Programme for TV pilot service. (1963, February 14). 
The Straits Times, p. 6. Retrieved from NewspaperSG.

4  Koh, T., et al. (Eds). (2006). Singapore: The 
encyclopedia (p. 554). Singapore: Editions Didier 
Millet in association with the National Heritage 
Board. Call no.: RSING 959.57003 SIN-[HIS]

5  Lent, J. A. (Ed.). (1978). Broadcasting in Asia and the 
Pacific: A continental survey of radio and television (p. 
161). Philadelphia: Temple University Press. Call no.: 
RSEA 384.5095 BRO

6  National Library Board. (2015, March). Singapore 
Broadcasting Corporation is established. Retrieved 
from HistorySG.

7  Mahbubani, G. (1980, March 26). High hopes and old 
problems for the new station. The Straits Times, 
p. 8. Retrieved from NewspaperSG; Singapore. 
Parliament. Parliamentary debates: Official report. 
(1979, December 11). Third Reading of the Singapore 
Broadcasting Corporation Bill (Vol. 39, col. 535). 
Singapore: [s.n]. Call no.: RSING 328.5957 SIN 

8  Ramesh, S. (2012, March 2). Public Service Broadcast 
Review panel’s ideas to improve programmes. 
Retrieved from Channel NewsAsia website.

9  Channel NewsAsia. (2012, July 9). MDA gave S$470m 
in support of public service broadcasting over past 
5 years. Retrieved from Channel NewsAsia website; 
Ministry of Communications and Information. 
(2014, November 20). Public Service Broadcast 
(PSB) programmes. Retrieved from Ministry of 
Communications and Information website. [Note: 
Government funding for PSB programmes rose 35 
percent from S$470 million (FY2007–11) to S$630 
million (FY2012–16). This supports over 4,000 hours 
of programmes each year, about half of which are 
produced locally and the rest (e.g. educational, arts 
and cultural programmes) acquired from abroad.]

10  Generally, only foreign embassies, financial 
institutions, hotels and selected educational 
institutions are allowed to install satellite dishes or 
subscribe to satellite TV operators. See Satellite dishes 
OK for hotels, some schools. (2003, June 21). The 
Straits Times, p. 11. Retrieved from NewspaperSG.

11  National Library Board. (2004). First subscription 
television channel written by Nureza Ahmad. 
Retrieved from Singapore Infopedia.

12  Ang, P. H. (2007). Singapore media (p. 17). Unpublished 
manuscript. Nanyang Technological University.

13  Keshishoglou, J., & Aquilia, P. (2005). Electronic 
broadcast media in Singapore and the region (2nd 
ed.) (p. 82). Singapore: Asian Media Information and 
Communication Centre: Nanyang Technological 
University; Australia: Thomson Learning. Call no.: 
RSING q384.0959 KES

14  Ang, 2007, unpublished manuscript, p. 17.
15  Chan, B. (2013, May 30). 50 years of TV. The Straits 

Times. Retrieved from Factiva. 
16  Koh, 2006, p. 556. 
17  Mediacorp Pte Ltd. (2015). Activities/News. Retrieved 

from Mediacorp website.
18  Koh, 2006, p. 556. 
19  Tan, K. P. (2008), Cinema and television in Singapore: 

Resistance in one dimension (p. 126). Leiden; Boston: 
Brill. Call no.: RSING 791.43095957 TAN

20  Koh, 2006, p. 556.
21  Tan, 2008, p. 137.
22  Ministry of Information and the Arts. (1999. March 1). 

Speech by George Yeo, Minister for Information and the 
Arts and 2nd Minister For Trade & Industry, at the launch 
of Channel NewsAsia on 1st March, 1999 at 9.00 am. 
Retrieved from National Archives of Singapore website.

23  Channel NewsAsia. (n.d.). About us: Our coverage. 
Retrieved from Channel NewsAsia website. 

24  Mediacorp Pte Ltd. (2011). Mediacorp interactive 
history. Retrieved from Mediacorp website.

25  Chua, L. H. (2000, March 11). Media restructuring: 
The million-$ question. The Straits Times, p. 79; 
Chua, M. H. (2000, June 6). SPH offered broadcast 
licences, Mediacorp a print licence. The Straits 
Times, p.1. Retrieved from NewspaperSG.

26  Chia, S.-A. (2004, October 20). No going back on opening 
up media market. The Straits Times, p. 7; Chua, M. 
H. (2004, September 19). Media marriage: Happily 
ever after? The Straits Times, p. 25. Retrieved from 
NewspaperSG; Singapore Press Holdings. (2004, 
September 17). Mediacorp and Singapore Press 
Holdings merge their TV and free newspaper operations 
[Press release]. Retrieved from SPH website.

27  Osborne, M. (2001, May 21–27). Mediacorp fights for 
dominance in TV arena. Variety, Special Report. p. 41. 
Retrieved from ProQuest.

28  Lim, T. (2004). Let the contests begin! ‘Singapore 
slings’ into action: Singapore in the global television 
format business (p. 114). In A. Moran & M. Keane. 
(Eds.), Television across Asia. London and New York: 
RoutledgeCurzon.

29  Mediacorp Pte Ltd. (2013, March 20). Mediacorp 
sold The Arena programme format to Thai PBS; 
Mediacorp Pte Ltd. (2013, July 15). Mediacorp’s 
content sales in Vietnam hit an all-time high; 
Mediacorp Pte Ltd. (2013, May 15). Vettai acquired 
by Malaysian channel ntv7; Mediacorp Pte Ltd. 
(2009, September 10). A Mediacorp time-belt on the 
Philippines’ TV5 – A total of 520 hours of content to be 
scheduled in the first year!; Mediacorp Pte Ltd. (2012, 
October 18). Mediacorp sold more than 100 hours 
of content to TVB & 8TV; Mediacorp Pte Ltd. (2012, 
November 22). Mediacorp’s international channel 
8i turns one on Indovision!; Mediacorp Pte Ltd. 
(2013, January 3). Mediacorp sold 61 hours of variety 
programmes to Asia Travel TV in Taiwan! All press 
releases retrieved from Mediacorp website. 

30  Media Development Authority. (2014). Broadcast & 
public service broadcast. Retrieved from MDA website.

31  Media Development Authority. (2015, December 2). 
HBO Asia works with the Media Development Authority 
of Singapore to develop local drama production 
capabilities [Press release]; Media Development 
Authority. (2014, October 9). Fact Sheet – Singapore 
makes strong showing at MIPCOM with line-up of 
over 530 hours of Asian and original TV and animation 
content [Press release]; Media Development Authority. 
(2014). Grants & schemes. Retrieved from MDA website.

sitcom, Ah Girl (2001–03), and produced 
excellent nightly newscasts containing in-
depth analyses of local developments and 
polished TV graphics. Unfortunately for SPH, 
these innovations and the many Chinese and 
Chinese-dubbed dramas it acquired were 
not sufficient to persuade more viewers to 
switch the channel in its favour.

In the early 2000s, Mediacorp found 
a new cash cow when it bought the rights 
and adapted Western TV game shows 
such as Who Wants to be a Millionaire, 
The Weakest Link and The Wheel of 
Fortune Singapore, for local audiences. 
These proved so popular that Channel 5 
increased the proportion of hours of game 
shows it aired from 8 to 20 percent over 
four months in 2002.28

Going Global

In a new development, Mediacorp started 
selling its own home-grown programme 
formats to other broadcasters to adapt. In 
2013, it closed a deal with the Thai Public 
Broadcasting Service to license Media-
corp’s The Arena debate show for young 
people in the Thai market. The broadcaster 

is also finding growth in lucrative markets 
abroad, such as Vietnam, where it sold 
nearly 1,500 hours of Mandarin content to 
distributor, Goldia One Vision; THVL 1 and 
THVL 2 channels and Today TV. In the same 
year, Vasantham channel’s most popular 
police drama series, Vettai, was acquired 
by Malaysian terrestrial channel, ntv7. 
Other major buyers of Mediacorp produc-
tions include broadcasters in Hong Kong, 
Indonesia, the Philippines and Taiwan. 
Such deals are an important source of 
revenue for the home-grown broadcaster 
to expand in an increasingly fragmented 
and globalised market.29

Singapore has also become home to 
a host of foreign broadcasters, including 
AXN, BBC, CNBC Asia, Discovery Asia, 
HBO Asia, MTV Asia, Nickelodeon and Walt 
Disney Television, in no small part due to 
the efforts of MDA. The state broadcasting 
regulator and promoter has gone beyond 
encouraging media companies to provide 
services for hire to providing funding and 
promoting Singapore-made content. 30

In recent years, many foreign broad-
casters have set up regional sales and 
distribution offices in Singapore. In some 

cases, they also commission content to 
be made by local production houses. For 
example, Singapore-based Infinite Stu-
dios worked with HBO Asia, the Austral-
ian Broadcasting Corporation and Great 
Western Entertainment to co-produce 
HBO Asia’s first original series, Serangoon 
Road (2013), a 10-episode detective series 
set in 1960s Singapore. HBO Asia has since 
inked a partnership with MDA to grow and 
develop drama production in the local 
media industry. 

Several times a year, MDA leads 
delegations of local media companies 
to major industry marketplaces such as 
Cannes and Hong Kong to promote the 
sale and distribution of Singapore-made 
content. It also provides grant schemes 
to support local production houses, from 
pitch and production to promotion of their 
content.31 These efforts have helped home-
grown media producers and directors 
win international awards and have their 
works seen in over 70 countries around 
the world, putting Singapore on the world 
map for original English-language TV and 
animation content from Asia.  

(Above) The library section of the the Raffles Library and Museum, circa 
1950s. The building on Stamford Road (which is today the National Museum of 
Singapore) housed the library on the ground floor and the museum on the first 
floor. Courtesy of the National Museum of Singapore, National Heritage Board.

3938

Vol. 12  /  Issue 01  /   FeatureBIBLIOASIA   APR – JUN 2016


