
t

Chinese newspapers have been published in Singapore since the 
19th century. Lee Meiyu looks at how they have evolved and 
examines their impact on the Chinese community here.

Lee Meiyu is a Librarian with the National Library, 
Singapore, and works with the Singapore and 
Southeast Asia collections. Her research interests 
include Singapore’s Chinese community. She is 
the co-author of Money by Mail to China: Dreams 
and Struggles of Early Migrants (2012) and Roots: 
Tracing Family Histories – a Resource Guide (2013).

The Chinese newspaper industry in Sin-
gapore has a colourful and varied history 
enriched by a large, revolving cast of 
missionaries, reformists, revolutionaries, 
businessmen, writers and the government. 
Since the first Chinese newspaper was 
published in Singapore in 1837, over 160 
newspapers have come and gone.1 Some 
of them played an important role in dis-
seminating information to the people as 
well as shaping politics, society, culture 
and literature in Singapore.

The First Chinese Newspaper 
in Singapore 
Singapore’s first Chinese newspaper was a 
periodical titled Eastern Western Monthly 
Magazine (东西洋考每月统记传). It was 
originally published in Canton (now Guang-
zhou), China, on 1 August 1833 by the 
German missionary Karl Friedrich August 
Gützlaff. He started the magazine with the 
aim of making “the Chinese acquainted 
with [the] arts, sciences and principles 
of [the Westerners]… to show that [the 
Westerners] are not indeed ‘Barbarians’; 
and… convince the Chinese that they have 
still very  much to learn… of the relation 
in which foreigners stand to the native 
authorities, the Editor endeavoured to 
conciliate their friendship”.2

Gützlaff (who adopted the Chinese 
name Guo Shilie [郭士立 or 郭实腊 or 郭
实猎] and a Chinese pen name Ai Han 
Zhe [爱汉者], which means “one who 
loves the Chinese”) was the first Lutheran 
missionary to China, and a translator and 

civil servant. Due to his busy schedule, 
Gützlaff had to stop the printing of Eastern 
Western Monthly Magazine in May 1834. 
Readers had to make do with reprints and 
with occasional new issues published in 
1835. In 1837, the magazine operations 
relocated to Singapore – possibly due 
to the increasingly strained Sino-British 
relations – and continued as the organ 
of the Society for the Diffusion of Useful 
Knowledge in China, which had been 
founded by Gützlaff in Canton. 

The magazine restarted in earnest in 
Singapore under the editorship of Gützlaff, 
John Robert Morrison, the son of Robert 
Morrison (the London Missionary Society’s 
first missionary to China and the man 
who translated the Bible into Chinese) 
and, most likely, the English Protestant 
missionary Walter Henry Medhurst, who 
was also involved in the Chinese transla-
tion of the Bible.3

Although published by missionaries, 
the Eastern Western Monthly Magazine 
was a largely secular periodical that cov-
ered the news and included articles on 
history, geography, science, commerce 
and literature. Religion only made the 
occasional appearance in the form of 
articles on Western culture in comparison 
with its Eastern counterpart. Its news 
section mostly carried translated articles 
from foreign newspapers and, in later 
issues, news from the Peking Gazette.4 
The magazine ceased publication in 1838.5

Singapore’s First Chinese Daily
A little over four decades after the demise 
of Eastern Western Monthly Magazine, Lat 
Pau,6 the first Chinese daily in Singapore 

(and Southeast Asia), made its debut. 
Lat Pau was founded in December 1881 
by See Ewe Lay (薛有礼), a prominent 
Melaka-born Straits Chinese who moved 
to Singapore to join the Hong Kong and 
Shanghai Bank as a comprador. 

Lat Pau, or Le Bao (叻报), derived its 
name from Se-lat-po or Shi Le Po (石 叻 坡), 
the Hokkien and Cantonese names for Sin-
gapore. The names, in turn, came from the 
Malay word selat, which means “straits”. 
One of the paper’s earliest editors was Yeh 
Chi-yun (叶季允) from Hong Kong.7 Yeh 
worked for Lat Pau for 40 years, penning 
numerous editorials under his pen name 
Xing E Sheng (惺噩生).

The staff of Lat Pau believed in 
“recording whatever is heard” (有闻必录), 
which meant that many of the reports 
were based on hearsay, with little or no 
effort taken to verify facts. According to 
Yeh, “The people were not enlightened, 
hence very narrow in their outlook. They 
were not interested in the affairs of the 
world but only interested in their own 
petty amusement. The newspapers… 
presented their news items only to catch 
the eye. Therefore the newspapers con-
tained a hotch-potch of serious events 
and frivolous matters.”8

The paper’s editorial was published 
on the front page, with extracts from the 
Peking Gazette on subsequent pages. Gen-
eral news consisted of reports reproduced 
from Hong Kong and Shanghai newspapers, 
translations from local English newspapers 
as well as stories based on hearsay or news 
provided by agents living in other parts of 
Southeast Asia. The remaining pages were 
devoted to business-related advertisements 

FROM 
LAT PAU 
TO ZAOBAO
A HISTORY OF 
CHINESE NEWSPAPERS

and notices, including those by the British 
and Dutch colonial governments.9

The editorials of Lat Pau tended to 
be conservative when it came to Chinese 
politics, supporting the Qing government 
on anything related to China. It took a 
pro-Chinese stand when the interests of 
the Chinese community in Singapore were 
affected by government policies.

In the early years, Chinese news-
papers in Singapore had a very small 
circulation because of low literacy rates 
among Chinese migrants here. By 1900, 
Lat Pau’s circulation had reached 550, up 
from 350 in 1883.10 Subscriptions formed 
an insignificant portion of the paper’s 
income. Instead, the company derived its 
revenue from advertising, with the print-
ing and sale of books helping to sustain 
business as Lat Pau was also a bookseller 
and ran a commercial printing press.11

Lat Pau was profitable in the early 
years and its subscriptions increased. 
However, after Yeh died in 1921, there 
were frequent changes to its editorial 
board. The English-educated members 
of the See family who took over the 
management also found it difficult to run 
the Chinese newspaper. Because of these 
factors, as well as increasing competition 
from other Chinese newspapers, Lat Pau 
finally ceased publication in 1932.12 The 
earliest extant copy of Lat Pau is dated 
19 August 1887.13

Growing Political Awareness
In 1898, Thien Nan Shin Pao (天南新报) 
was founded by Khoo Seok Wan (邱菽园), 
Chinese literary pioneer in Singapore who 
was also the paper’s chief writer. After 

Elderly Chinese men reading newspapers in 
coffeeshops are a common sight in Singapore. 
Photo taken in 1963. Ministry of Information and 
the Arts Collection, courtesy of National Archives 
of Singapore.

(Far left) See Ewe Lay (right) 
founded the Lat Pau newspaper 
in December 1881. He is seen 
here with his eldest son, See 
Tiouw Hong. Image reproduced 
from Chen, M.H. (1967). The Early 
Chinese Newspapers of Singapore, 
1881–1912 (plate 1). Singapore: 
University of Malaya Press. (Call 
no.: RSING 079.5702 CHE)

(Left) The earliest extant copy of 
Lat Pau dated 19 August 1887. 
This front page with the masthead 
features an editorial and three 
news items. Image reproduced 
from Chen, M.H. (1967). The Early 
Chinese Newspapers of Singapore, 
1881–1912 (p. 30). Singapore: 
University of Malaya Press. (Call 
no.: RSING 079.5702 CHE)

4544

FEATUREISSUE 04VOL. 15BIBLIOASIA JAN - MAR 2020



seeing the Qing government humiliated 
by Western powers, Khoo became an 
advocate for reform and enlightenment in 
China. He established Thien Nan Shin Pao 
for “the expression of progressive ideas 
and the elucidation of the methods which 
have lifted up the European nations from 
the empiricism and follies of the past”.14

The newspaper provided exten-
sive coverage of the political and social 
reforms taking place in China as well 
as local news. In addition, it supported 
progressive ideas such as education for 
girls. Although short-lived (the news-
paper folded in 1905), Thien Nan Shin 
Pao is significant because it is the first 
example of a local Chinese newspaper 
that took an ideological position and 
actively advocated for a cause – in this 
case Chinese nationalism and reform.15

Reformists Versus Revolutionaries 
Following the failure of the Hundred 
Days’ Reform movement,16 reformist 
leader Kang Youwei (康有为) fled China 
and arrived in Singapore in 1900 where 
he sought to build the reform movement 
with the aid of funds and supporters here. 
In August 1905, Sun Yat-sen established 
the Tong Meng Hui (同盟会; Chinese 
Revolutionary Alliance) in Tokyo. This 
was an underground resistance move-

and Sun can be found in the respective 
newspapers.21 Both newspapers also 
presented the news in a way that sup-
ported their editorial positions.

It was in the literary section, how-
ever, that the debates were the most 
exciting. Here, the writers unleashed their 
creativity and literary skills using commen-
taries, short stories, dramatic dialogues, 
Cantonese ballads, poetry and humour22 
to persuade, argue, refute, condemn and 
even slander the other party. They were 
not above calling each other names like 
“fleas”, “mad dogs” and “prostitutes”. 
These altercations sometimes ended up 
in court as the newspapers sued each 
other for libel.23

The fierce rivalry between the 
two newspapers, however, sparked an 
increased awareness in world affairs and 
an interest in newspapers among the 
masses. The pool of foreign journalistic 
talent in Singapore also raised the bar of 
the Chinese newspaper industry.

Due to financial difficulties, Chong 
Shing Yit Pao folded in 1910 and did not 
witness the fall of the Qing dynasty a 
year later. Union Times, which had a more 
established support network, ceased 
publication in 1948.24

Modernisation and the War Years
Two important newspapers appeared in 
the 1920s: Nanyang Siang Pau (南洋商报) 

founded by “Rubber and Pineapple King” 
Tan Kah Kee in 1923 and Sin Chew Jit 
Poh (星洲日报) by Aw Boon Haw of Tiger 
Balm in 1929. Both newspapers played 
an important role in the modernisation 
of the industry.25

Nanyang Siang Pau was set up as 
an advertising platform for Tan’s rubber 
products. It was a business newspaper 
that also aimed to promote education. 
Likewise, Aw used Sin Chew Jit Poh to 
publicise the Chinese medicinal products 
under his Tiger Balm brand.26 He also 
hoped to make readers better informed 
and to encourage them to invest in 
China’s economy.27

In the initial issues, news coverage in 
both newspapers was limited and tended 
to focus on events in China. Instead the 
papers were filled with advertisements. 
However, Tan and Aw spared no efforts 
to recruit talent, and the quality of the 
content soon improved. News coverage 
was expanded and became more organ-
ised. Layout was also improved to make 
for easier reading. Segments focusing on 
commerce, sports, culture and education 
were added to provide greater variety. 

Well-known writers and journal-
ists in China and Singapore such as Fu 
Wumen, Khoo Seok Wan, Yu Dafu and 
Hu Yuzhi were also hired by the news-
papers. Their editorials and fukan (副刊; 
literary supplements) were well written, 
perceptive and informative.28

With substantial financial backing 
and the availability of experienced staff, 
the two newspapers soon became the 
leading Chinese dailies in Singapore. 
Both invested heavily in infrastruc-
ture and built up their distribution net-
work. Modern printing machines were 
introduced into their operations in the 
1920s and 1930s. They also successfully 
expanded into the region by establishing 
an extensive network of agencies and 
sub-distributors. Additionally, the news-
papers tapped on local correspondents 
in various countries to submit news and 
stories via cable.29

Following the Japanese invasion of 
Manchuria in 1931, Nanyang Siang Pau 
began publishing on Sundays to deliver 
the latest news about the war. This edi-

tion, later renamed the “Sunday Edition”, 
first came out on 20 December 1931. This 
marked the first time that a local news-
paper was published on a Sunday. Other 
newspapers, including non-Chinese ones, 
soon followed with their own Sunday 
edition. Rival Sin Chew Jit Poh started 
its “Sunday Special Supplement” five 
months later.30

The fall of Singapore to the Japanese 
in February 1942, however, put a halt 
to further newspaper developments. 
During the Japanese Occupation, many 
Chinese journalists, writers and editors 
ended up being killed during Operation 
Sook Ching31 or had to flee Singapore 
because of their anti-Japanese writings 
before the Occupation. All local newspa-
pers were taken over by the Propaganda 
Department and later by Domei News 
Agency, the official news agency of the 
Empire of Japan.

Facilities at Nanyang Siang Pau and 
Sin Chew Jit Poh were seized, and the office 
of Sin Chew Jit Poh on Robinson Road was 
used to publish the Chinese newspaper 
Zhaonan Ribao (昭南日报), a wartime pro-
paganda channel for the Japanese govern-
ment. First published on 21 February 1942, 
Zhaonan Ribao was the Chinese edition of 
The Syonan Shimbun, the English-language 
newspaper produced by the Japanese to 
replace The Straits Times.

One defining feature of Zhaonan 
Ribao was its articles about the Overseas 
Chinese Association, an organisation set up 
to mediate between the Japanese govern-
ment and the local Chinese community. The 
newspaper also carried more content relat-
ing to Japanese culture, values and history 
in a section called “Chao Yang” (朝阳).32

Post-war Developments 
Both Nanyang Siang Pau and Sin Chew 
Jit Poh resumed publication in Septem-
ber 1945, almost immediately after the 
Japanese surrendered. The readership 

FUKAN – THE CRADLE OF 
SINGAPORE CHINESE LITERATURE 

In 1907, Chinese daily Lat Pau introduced 
a supplement known as fu zhang (附张; 
which literally means “attached sheet”) 
in which folksongs and popular tales 
along with other miscellaneous articles 
were featured.1

O th e r  C h i n e s e  n ew s p a p e r s 
followed suit and produced their 
own supplements, now called fukan
(副刊). One of the most important fukan 
published was Xin Guo Min Za Zhi (新国

民杂志), the supplement to Sin Kuo Min 
Jit Poh (新国民日报), which was founded 
in 1919. This supplement was a milestone 
in the history of Singapore Chinese litera-
ture as it introduced modern Chinese 
literature inspired by the New Culture 
Movement2 in China to local readers.

In 1925, Nan Feng (南风) was 
published by Sin Kuo Min Jit Poh while 
Xing Guang (星光) was published by Lat 
Pau. These supplements helped define 
Singapore Chinese literature and establish 
its future direction of growth.

NOTES
1	 Some sources state 1906, which is likely a 

misinterpretation of Tan Yeok Seong’s statement 
in The First Newsman in Nanyang (《南洋第一
报人》). Tan provided the date as “the 3rd day 
of the 12th month in the 32nd year of Emperor 
Guangxu’s reign”. This would be 16 January 1907 
in the Gregorian calendar. 

2	 The New Culture Movement in China, which 
took place between the 1910s and 1920s, 
criticised traditional Chinese culture, blaming 
it for the country’s subordinate position in the 
world. Intellectuals supporting the movement 
pushed for the adoption of Western notions 
of science and democracy, and these became 
the focus of their writings. The movement 
also called for vernacular literature to replace 
classical literature, which had become 
unintelligible to the masses.

The front page of Chong Shing Yit Pao published 
on 20 August 1907. The newspaper was set up by 
revolutionaries. Besides advertisements, this page 
features an acknowledgement of donations to the 
newspaper. Image reproduced from Chen, M.H. 
(1967). The Early Chinese Newspapers of Singapore, 
1881–1912 (p. 96). Singapore: University of Malaya 
Press. (Call no.: RSING 079.5702 CHE)

(Below) Portrait of “Tiger Balm King” Aw Boon 
Haw, who founded Sin Chew Jit Poh in 1929. Image 
reproduced from Who’s Who in China (4th edition) 
(1931) (p. 497). Shanghai: The China Weekly Review. 

(Bottom) Portrait of “Rubber and Pineapple King” 
Tan Kah Kee, c. 1950. He founded the Nanyang 
Siang Pau newspaper in 1923. Courtesy of National 
Archives of Singapore.

The inaugural issue of Nanyang Siang Pau, 
originally known as Chinese Daily Journal of 
Commerce, published on 6 September 1923. 
Image reproduced from Lim, J.K. (Ed.) (1993). Our 
70 Years: History of Leading Chinese Mewspapers 
in Singapore (p. 107). Singapore: Chinese 
Newspapers Division, Singapore Press Holdings. 
(Call no.: RSING 079.5957 OUR)

Other important fukan that 
contributed to the development of 
Chinese literature in Singapore were 
Huang Dao (荒岛) (1927) and Lu Yi 
(绿漪) (1927) by Sin Kuo Min Jit Poh; 
Ye Lin (椰林) (1928) by Lat Pau; Hong 
Huang (洪荒) (1927), Wen Yi San Ri Kan
(文艺三日刊) (1929) and Shi Sheng (狮声) 
(1933) by Nanyang Siang Pau; and Ye 
Pa (野葩) (1930) and Chen Xing (晨星) 
(1937) by Sin Chew Jit Poh.

ment aimed at gathering support for the 
Chinese revolutionary cause and to raise 
funds for its activities. In the same year,17 
the Singapore branch of Tong Meng Hui 
was founded and became the centre of 
revolutionary activities in Southeast Asia.

Singapore became a battleground 
as reformists and revolutionaries made 
use of the local Chinese newspapers to 
further their cause and denigrate the 
opposition.18 The most intense battle 
was fought between the reform-minded 
Union Times (南洋总汇报) and Chong Shing 
Yit Pao (中兴日报), which was set up by 
revolutionaries.19

Union Times was founded in 1906 
by two supporters of the revolutionary 
movement, Teo Eng Hock and Tan Chor 
Lam,20 but it came under the control of 
reformists shortly after and became their 
mouthpiece in Singapore and Southeast 
Asia. In response, the revolutionaries set 
up Chong Shing Yit Pao in 1907 to combat 
the influence of Union Times.

Editorials in Chong Shing Yit Pao 
ridiculed the belief held by the reform-
ists that a constitution would work under 
the Qing government, while Union Times 
argued that revolution was impracti-
cable and branded the revolutionaries 
as rebels and hooligans causing civil 
strife in China. Articles written by Kang 

and market of these two newspapers 
expanded in the post-war years and, in 
the 1950s, both papers even purchased 
aeroplanes to deliver copies to their sub-
scribers in the region. 

This post-war period also saw the 
streamlining of work processes at the 
two newspapers: administrative duties 
were hived off from editorial work, 
and new departments such as public  

4746

FEATUREISSUE 04VOL. 15BIBLIOASIA JAN - MAR 2020



NOTES
1	 This essay is unable to cover the history of all 

Chinese newspapers published in Singapore 
since the 19th century. Only selected ones are 
mentioned. It is estimated that there were about 
164 Chinese newspaper titles published between 
1881 and 1959. See 王慷鼎 [Wang, K.D.]. (2014). 
 《王慷鼎论文集》[A compilation of articles by Wong 
Hong Teng] (p. 253). 新加坡: 南洋学会. (Call no.: 
Chinese RSING 079.5957 WKD)   

2	 Zhang, X.T. (2007). The origins of the modern 
Chinese press: The influence of the Protestant 
missionary press in late Qing China (p. 39). New 
York: Routledge. (Call no.: R 079.51 ZHA)

3	 S.J. Huang and J.G. Lutz in the sources stated 
below indicated that the 1835 issues were printed 
in Singapore, while R.S. Britton and X.T. Zhang 
said that these were printed in Canton. 爱汉者 
等编 [Ai, H.Z. et al.]; 黄时鉴整理 [Huang, S.J. 
comp.]. (1997).《东西洋考每月统记传》(Eastern 
Western Monthly Magazine) (pp. 4, 7, 10–12).  
北京: 中华书局. (Call no.: Chinese R 059.951 EAS); 
Lutz, J.G. (2008). Opening China: Karl F.A. Gützlaff 
and Sino-Western relations, 1827–1852 (pp. 3–4). 
Michigan: William B. Eerdmans Publishing Company. 
(Call no.: RSEA 266.0092 LUT); Britton, R.S. (1933). 
The Chinese periodical press, 1800–1912 (pp. 22–24). 

revolutionaries in Singapore, Teo Eng Hock, Tan Chor 
Lam and Lim Nee Soon, state the year as 1905. See 
Nanyang and founding of the Republic (《南洋与创立民
国》), Wan Qing Yuan and the 1911 Revolution (《晚晴园
与中国革命史略》) and A record of the Tong Meng Hui 
in Singapore (《星洲同盟会录》). See “When was the 
Singapore branch of Tong Meng Hui established?” (星
洲同盟会到底何时成立) in Lianhe Zaobao (6 October 
2011) for a discussion of the discrepancies. 

18	 Chen, 1967, pp. 70–71, 86, 92, 94.
19	 Chen, 1967, pp. 43, 53; 彭剑 [Peng, J.]. (2011).《清

季宪政大辩论:〈中兴日报〉与〈南洋总汇新报〉论
战研究》[Debates on constitutionalism in late Qing: 
The arguments between Union Times and Chong 
Shing Yit Pao] (pp. 19–20). 武汉: 华中师范大学出版
社. (Call no.: Chinese R 951.07 PJ) 

20	 Sources referred to in this article mention two 
dates: late 1905 or early 1906. Unfortunately, as 
the early issues of Union Times are lost, there is no 
way to ascertain the correct year. 

21	 Chen, 1967, pp. 86, 89, 94, 97; See J. Peng for a detailed 
list of articles and names of main writers (pp. 27–39). 

22	 See J. Peng for a detailed list of the literary articles 
(pp. 49–55). 

23	 Chen, 1967, pp. 100–104; Yen, C.H. (1976). The 
Overseas Chinese and the 1911 revolution (p. 188). 
Kuala Lumpur: Oxford University Press. (Call no.: 
RSING 301.451951095957 YEN); Song, O.S. (1984). 

One hundred years’ history of the Chinese in 
Singapore (p. 441). Singapore: Oxford University 
Press. (Call no.: RSING 959.57 SON-[HIS])

24	 郑文辉 [Tay, B.H.]. (1973).《新加坡华文报业史, 1881-
1972》[History of Chinese newspapers in Singapore, 
1881-1972] (pp. 36, 38). 新加坡: 新马出版印刷公司. 
(Call no.: Chinese RCLOS 079.5957 CWH); Chen, 1967, 
p. 105–107, 110; Yen, 1976, p. 202.

25	 Lim, J.K. (ed.) (1993). Our 70 years: History of leading 
Chinese newspapers in Singapore (pp. 82–89). 
Singapore: Chinese Newspapers Division, Singapore 
Press Holdings. (Call no.: RSING 079.5957 OUR) 

26	 As the two leading Chinese dailies in Singapore, 
Nanyang Siang Pau and Sin Chew Jit Poh aggressively 
competed for readers. Their rivalry continued right up to 
the years before their merger in 1983. See Fernandez, I. 
(1982, April 22).  The history of two rivals. The Straits 
Times, p. 18. Retrieved from NewspaperSG.    

27	 Lim, 1993, pp. 82, 86. 
28	 Yap, 1996, pp. 49, 60–66, 74, 81, 83.      
29	 Lim, 1993, pp. 82-83, 86–87; Yap, 1996, p. 52.     
30	 Lim, 1993, pp. 83, 87.
31	 Following the fall of Singapore on 15 February 1942, 

Chinese males between 18 and 50 years of age 
were ordered to report at designated centres for 
mass screening. Many of these ethnic Chinese were 
then rounded up and taken to deserted spots to 
be summarily executed. This came to be known as 

Perhaps the most important mile-
stone in the history of the industry was 
the merger of the two rival dailies in 1983. 
Due to potential falling readership as a 
result of English being taught as the first 
language in schools and mother tongues 
as the second, the two Chinese dailies 
decided to pool resources and end their 
decades-long rivalry. The merger led to 
the formation of Singapore News and 
Publications Limited, which produced the 
morning paper Lianhe Zaobao (联 合早报) 
and the evening paper Lianhe Wanbao 
(联合晚报). 

In 1984, the three newspaper com-
panies in Singapore – Singapore News 
and Publications Limited, The Straits 

THE SWORDSMAN MAKES ITS DEBUT

Fans of Chinese sword-fighting, or wuxia, 
novels would be familiar with Linghu 
Chong (令狐冲), the honourable, happy-
go-lucky swordsman with a weakness 
for alcohol. He is the protagonist in Xiao 
Ao Jianghu (笑傲江湖), a story written by 
the Hong Kong writer Jin Yong (金庸; also 
known as Louis Cha).

Known in English under various 
titles such as The Wandering Swordsman 
and The Smiling, Proud Wanderer, the 
novel is so popular that it has been 
adapted for the stage, television, the 
big screen, comic books and even video 
games. To attract readers, the novel was 
first serialised in the inaugural issue of 
Shin Min Daily News (新民日报) on 18 
March 1967, a local newspaper started 

by Cha and the founder of Axe Brand 
Universal Oil, Leong Yun Chee. 

This was even before the novel was  
published in the Hong Kong newspaper 
Ming Pao (民报), which was also founded 
by Cha. Serialisation of his other novels 
in Shin Min soon followed. 

The entrance of Shin Min Daily 
News livened up the Chinese newspaper 
publishing scene in Singapore with its 
focus on the world of entertainment. 
The daily became an instant hit, thanks 
to its lottery results, sword-fighting 
novels, exclusive entertainment news 
and horse racing tips. 

In 1983, Shin Min Daily News 
became a subsidiary company of The 
Straits Times Press Limited. One year 
later, in 1984, the paper became part of 
Singapore Press Holdings group.

THE RISE AND FALL OF 
CHINESE TABLOIDS

Chinese tabloids first appeared and 
flourished in Singapore in the 1920s, 
providing readers with a different 
form of entertainment compared to 
the dailies. Known as xiao bao (小报), 
these tabloids were usually published 
once every two to three days and were 
much thinner than the dailies.

The first Chinese tabloid, Xiao 
Xian Zhong (消闲钟), was published in 
Singapore in 1925. It featured mostly 
entertainment news, while other 
tabloids focused on topics such as 
photography, commerce, literature, 
education and politics.

The late 1940s and the 1950s 
marked another golden age for Chinese 
tabloids in Singapore. Ye Deng Bao
(夜灯报) and Xin Li Bao (新力报) were the 
two most popular tabloids during that 
period. Chinese tabloids were mainly 
known for their frivolous reporting 
of entertainment news on the latest 
movies, celebrity gossip, getai (live 
stage performances) and popular bar 
hostesses. They also prided themselves 
on their ability to get the inside scoop 
on these subjects and regularly covered 
titillating topics like sensational crime 
and prostitution.

Some tabloids resorted to por-
nography to increase their readership 

Times Press Limited and Times Publish-
ing Berhad – merged to form Singapore 
Press Holdings Limited (SPH). The pub-
lishing conglomerate currently owns 
all the major newspapers produced in 
Singapore.36

Today, SPH publishes 17 newspapers 
titles in the four official languages (Eng-
lish, Chinese, Malay and Tamil). The main 
Chinese daily, Lianhe Zaobao, has a print 
and digital circulation of 212,200, with 
subscribers from Singapore as well as 
Indonesia, Brunei, Hong Kong, Vietnam, 
Beijing and Shanghai. In 1995, as part of 
its digital transformation, Lianhe Zaobao 
began publishing an online edition to 
enlarge its subscriber pool.37

In this digital age, however, subscrip-
tions to physical newspapers have been 
steadily decreasing. On 18 October 2019, 
SPH reported that the total circulation 
of all print newspapers in its stable had 
declined by 7.3 percent compared with 
the previous year. On the contrary, its 
digital business showed healthy growth 
with Chinese newspapers attracting more 
than 10,000 signs-up, of which three-
quarters were new subscribers. 

Moving forward, SPH has announced 
that it will focus on the digital trans-
formation of its core media business 
and intensify efforts to make content 
available across different platforms. It 
remains to be seen, however, if Chinese 
newspapers in Singapore will continue 
to evolve and transform with the same 
innovative spirit and fervour that their 
predecessors did.38  

The author wishes to thank Mr Lee 
Ching Seng for reviewing the essay. Past 

Shanghai: Kelly & Walsh. (Call no. Chinese RCLOS: 
079.51 BRI); Zhang, 2007, pp. 40–41. 

4	 Also known as Di Bao (邸报), these were official 
publications by the Chinese imperial court to 
circulate news on imperial decrees and official 
memoranda among the ruling class. Di Bao was an 
early form of a Chinese news-related publication 
before modern journalism took root in China.

5	 Zhang, 2007, pp. 3, 40; Zhao, Y.Z., & Sun, P. (2018). A 
history of journalism and communication in China (pp. 
13–14, 24). New York: Routledge. (Call no. R 079.51 ZHA). 
Compiling the magazine issues found in the holdings 
of Harvard-Yenching Library, The British Library, Yale 
University Library and Cornell University Library, S.J. 
Huang indicated that the last available issue was printed 
in 1838 (p. 9). However, J.G. Lutz said that the last issue 
of the magazine was dated 13 February 1839 (p. 182). 
She did not indicate the source of her information.  

6	 Chen, M.H. (1967). The early Chinese newspapers of 
Singapore, 1881–1912 (p. 24). Singapore: University 
of Malaya Press. (Call no.: RSING 079.5702 CHE); 
Yap, K.S. (1996). The press in Malaysia & Singapore 
(1806–1996) (pp. 1–3). Kuala Lumpur: Yap Koon 
See. (Call no.: RSING 079.595 YKS)     

7	 Chen, 1976, pp. 31–32; Wong Hong Teng mentioned 
in his article, “The confirmation of Lat Pau’s first date 
of issue” (《叻报》创刊日期正式确定), published 
in the Sin Chew Jit Poh on 24 May 1982 that he had 

located two notices on 9 and 10 December 1881 in 
The Singapore Daily Times, which mentioned that 
Lat Pau would be published under the editorship 
of T. Chong Eng. However, Wong was unable to 
ascertain whether T. Chong Eng, the editor of Lat 
Pau’s first issue, was Yeh Chi-yun. 

8	 Chen, 1967, pp. 35–36, 50.
9	 Chen, 1967, pp. 33, 34, 35, 38–39, 44–45.
10	 Chen, 1967, p. 40.   
11	 Chen, 1967, p. 41.   
12	 Chen, 1967, pp. 52–53.
13	 The earlier issues of the newspaper are no longer 

available. The 19 August 1887 copy of Lat Pau 
has been digitised and can be read on the NUS 
Libraries website: lib.nus.edu.sg/lebao/index.html.

14	 Chen, 1967, p. 68.
15	 Chen, 1967, pp. 63, 66–69, 71, 74.
16	 The Hundred Days’ Reform was a failed 103-

day reform movement undertaken by Emperor 
Guangxu and his supporters in 1898. Accepting 
suggestions made by Kang Youwei, Emperor 
Guangxu enacted a series of reforms aimed 
at making sweeping social and institutional 
changes. The movement failed when the opposing 
conservative forces initiated a coup that led to 
the emperor’s house arrest.

17	 Academic sources list the year as 1906. However, 
personal recollections by the three leading 

Operation Sook Ching (the Chinese term means “purge 
through cleansing”). It is not known exactly how 
many people died; the official estimates given by the 
Japanese is 5,000, but the actual number is believed to 
be eight to 10 times higher. 

32	  Zhaonan Ribao, 21 February 1942–31 May 1944.
33	 Lim, 1993, pp. 60, 65, 85, 87–89.
34	 Lim, 1993, p. 85.
35	 George, C. (2012). Freedom from the press: 

Journalism and state power in Singapore (pp. 30–
31). Singapore: NUS Press. (Call no.: RSING 079.5957 
GEO); Lim, 1993, pp. 85, 88. 

36	 George, 2012, p. 127; 崔贵强 [Chui, K.C.]. (2002).   
 《东南亚华文日报现状之研究》[A study of the current 
Chinese dailies in Southeast Asia] (p. 15).新加坡: 华裔馆. 
(Call no.: RSING 079.59 CGQ); Peng, W.B. (2005).《东
南亚华文报纸研究》[A study of Chinese newspapers 
in Southeast Asia] (p. 36). 北京: 社会科学文献出版社. 
(Call no.: RSEA 079.59 PWB) 

37	 Singapore Press Holdings Limited. (2019). 
Homepage. Retrieved from Singapore Press 
Holdings website; Singapore Press Holdings Limited. 
(2019). Lianhe Zaobao/Lianhe Zaobao Sunday. 
Retrieved from Singapore Press Holdings website; 
Chui, 2002, pp. 17, 23, 33.

38	 SPH to shed 130 jobs to rein in costs. (2019, October 
18). The Straits Times, p. C2. Retrieved from The Straits 
Times website.

NOTE
1	 The Singapore government launched a campaign 

against “yellow culture” on 8 June 1959 to clamp 
down on various aspects of Western culture that were 
seen as promoting a decadent lifestyle. The term 
“yellow culture” is a direct translation of the Chinese 
phrase huangse wenhua (黄色文化), which refers 
to undesirable behaviour such as gambling, opium-
smoking, pornography, prostitution, corruption and 
nepotism that plagued China in the 19th century. 

in the highly competitive market. On the 
basis that these tabloids were promot-
ing “yellow culture”,1 the government 
banned a number of such publications 
or revoked the printing licences of the 
companies in the 1960s. 

relations and operations were estab-
lished. Both papers also moved with 
the times by using simplified Chinese 
characters and horizontal typesetting 
in the 1970s, and incorporating new 
technology in the 1980s.33

It was not all smooth sailing though. 
In 1971, the arrest of four senior staff 
from Nanyang Siang Pau sent shockwaves 
through the industry. The government 
accused the newspaper of jeopardising the 
internal security and stability of Singapore. 
The relationship between the newspaper 
and the government became tense, with 
both sides releasing statements denying 
each other’s claims. The four people were 
detained for periods ranging between 

seven and 29 months.34 In 1973, another 
senior executive was arrested under the 
Internal Security Act. He was only released 
five years later.

In 1974, the Newspaper and Print-
ing Presses Act came into force. Under 
this legislation, all newspaper publishing 
companies had to be converted into 
public companies. The company that 
owned Sin Chew Jit Poh was reorganised 
into a public entity under the name Sin 
Chew Jit Poh (Singapore) Limited, while 
Nanyang Siang Pau became owned by 
Nanyang Press Singapore Limited. The 
act also required the companies to issue 
both ordinary shares and management 
shares, which they did in 1977.35

Xiao Ao Jianghu (笑傲江湖) by the Hong Kong 
writer Jin Yong (金庸; also known as Louis Cha) 
was first serialised in the inaugural issue of 
Shin Min Daily News on 18 March 1967. Image 
reproduced from 金庸 [Jin Yong]. (1996).《笑
傲江湖》[The Wandering Swordsman]. 新加
坡: 明河社出版有限公司.

Xin Li Bao (新力报) reporting on the opening of 
the latest nightclub in Singapore in December 
1950. Xin Li Bao, 29 December 1950 (issue 16).

issues of Chinese newspapers can be 
accessed via NewspaperSG – a search-
able, online archive of local newspapers 

– and also from the  microfilm collection 
at level 11 of the Lee Kong Chian Refer-
ence Library.  

4948

FEATUREISSUE 04VOL. 15BIBLIOASIA JAN - MAR 2020


